“Met een fruitmand los je een verzuurde werkomgeving niet op”

Tryangle ondersteunt bedrijven en organisaties bij hun strategie rond welzijn en geluk op het werk. “Het draait erom niet ‘voor’ je mensen iets te doen, maar ‘samen met’ hen”, klinkt het bij Kim Hilgert en Griet Deca, oprichters van deze expert voor onze Baanbrekende Werkgevers.

Thomas Rosseel
Mensgericht hybride werken • 21 april 2023

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

In amper zes jaar tijd hebben de coaches, trainers en consultants van Tryangle al meer dan 250 organisaties en bedrijven geholpen. Hun hoofddoel bij elke klant is om er het welzijn en werkgeluk te optimaliseren. Tryangle werkt daarvoor op het niveau van de organisatie, het team en het individu. “Kim en ik zijn van oorsprong eigenlijk stress- en burn-outcoaches. Wij werden vaak pas gecontacteerd wanneer het eigenlijk al te laat was. Met de oprichting van Tryangle wilden we mensen vooral preventief helpen. Je mag niet wachten tot mensen op hun tandvlees zitten. Het grote doel is om tegen 2030 een miljoen en één mensen (terug) in hun kracht te zetten. En als je al in je kracht staat, is het belangrijk om na te gaan hoe je daar ook kunt blijven”, zegt Griet.

Strategie

Tryangle – met als baseline ‘try a different angle’ – geeft inspirerende workshops, trainingen, webinars, keynotes, teambuildings en coachingsessies. “Wij kunnen ook strategisch het beleid mee vormgeven”, schetst Kim. “In veel organisaties zien we tal van losse acties, maar je moet op zoek gaan naar een strategische rode draad en een concreet plan per kwartaal. In deze krappe arbeidsmarkt ligt de macht bij de werknemer. Zeker sinds corona stellen veel werknemers zich de vraag: waarom doe ik deze job eigenlijk en zal ik die wel blijven doen? Werkgevers moeten dus op zoek naar manieren om hun lege plaatsen ingevuld te krijgen én proberen om nog meer lege plaatsen te vermijden.”

Ben jij benieuwd naar hoe je met welzijns- en werkgelukthema's talent kan aantrekken en behouden? Kom er hier meer over te weten!

Symptoombestrijding

“Bedrijven en organisaties kloppen vaak bij ons aan met een initiële vraag naar hulp rond het welzijnsbeleid. Logisch ook, want dat is wettelijk verplicht”, zegt Griet. “Maar wanneer we doorvragen en met mensen op de werkvloer zelf spreken, blijkt vaak dat welzijn maar het topje van de ijsberg is. Wij doen niet graag aan symptoombestrijding maar gaan op zoek naar de oorzaak van bepaalde problemen: waarom zijn die zichtbaar geworden?” Kim knikt. “Er is veel stress, horen we ook vaak. Wij kunnen mensen wel helpen om daarmee te leren omgaan, maar als de omgeving inherent stresserend is, moeten we die omgeving aanpakken. Als dat mogelijk is, natuurlijk. We zien dat communicatie altijd een bepaalde rol speelt. Ook Leiderschap staat vandaag heel hard in de kijker: Wat is goed leiderschap en hoe kunnen we leiders helpen om hun mensen beter te beschermen en hun welzijn te verbeteren? Daar werken we rond.”

Samen met

Volgens Kim en Griet is het essentieel om in te zetten op een welzijnsbeleid met een duurzaam karakter. “Welzijn is veel meer dan initiatieven rond vitaliteit, zoals sport en gezonde voeding, en lucky shots of happiness, zoals een feestje of fruitmand. Daarmee los je een verzuurde werkomgeving niet op”, zegt Kim. “Het draait erom niet ‘voor’ je mensen iets te doen, maar ‘samen met’ hen. Je moet de dagelijkse omgang optimaliseren. Zo’n zaken hoeven niet eens veel geld en energie te kosten. Een eenvoudige ‘hallo’ inburgeren, kan al wonderen doen. Zorg vooral dat je een beleid daarrond hebt uitgestippeld, een kader waarin je duurzaam werk maakt van verschillende interventies. Maak je mensen daar bewust van en zorg ervoor dat ook het management team en de leidinggevenden, die de boodschap moeten uitdragen, mee zijn in het hele verhaal. Toon intern hoe leuk iets was. Zo betrek je almaar meer mensen, ook de non-believers. ‘Walk your talk and talk your walk.’”

Winstgevendheid

“We gaan een kat ook een kat noemen: winstgevendheid is een essentieel onderdeel van een bedrijf en dus een van de belangrijkste redenen om aan welzijn te werken”, zegt Griet nog. “Wij zijn zelf een werkgever met een hart voor mensen. Dat is heel mooi, en onze mensen appreciëren dat, maar als de cijfers niet kloppen staan we morgen voor een probleem. Als je ervoor kan zorgen dat je mensen hun job graag doen, zullen ze die beter doen. Ze gaan veel geëngageerder aan de slag en zullen die extra mile voor je maken. Vervolgens zullen je klanten dat aanvoelen bij elk contact met je medewerkers en ook op hun beurt loyaler worden. Dat leidt tot meer omzet. Werkgevers die goed voor hun mensen zorgen, zien hen ook minder snel ziek uitvallen. Absenteïsme kost handenvol geld. Met meer welzijn op het werk zet je in op retentie. Als je opgeleid talent zomaar ziet vertrekken, verdwijnt er niet alleen kennis, knowhow en ervaring, maar moet je ook nieuw en geschikt volk gaan zoeken en opleiden. Ga er maar aan staan in de arbeidsmarkt van vandaag.”

Graag meer weten omtrent een welzijnsbeleid voor werkgevers van de toekomst? Laat je dan hier inspireren door Tryangle!