“Vitaliteit promoten bij klanten én de eigen medewerkers”

Vitaliteit is cruciaal als je gelukkige medewerkers wilt. Mensura helpt klanten op weg naar meer vitaliteit op de werkvloer. Ook voor de eigen medewerkers zet de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk er sterk op in.

Matthias Van Milders
Mensgericht hybride werken • 08 november 2022

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

Ruth Costers (ergonoom & vitality referent): “Vitaliteit omvat zowel fysieke als mentale fitheid en ook motivatie speelt een cruciale rol. Met onze Vitality Scan krijgen organisaties een helder beeld van de leefstijlgewoontes. De scan meet een groot aantal parameters op vlak van voeding, beweging, ontspanning, roken en middelengebruik. Er wordt ook gepeild naar de interesse in mogelijke aanbiedingen van de werkgever zoals fietspooling of fruitmanden. Zo krijg je als organisatie een mooi beeld waarop je gerichte acties kan baseren.”

“Daarnaast bieden we een Lifestyle Screening aan, een analyse van de individuele leefstijl. Er gebeurt een screening van gewicht, BMI, buikomtrek, bloeddruk, cholesterol en een bepaling van het risico op diabetes. Tegelijk wordt er gepeild naar persoonlijke gebruiken op het vlak van voeding, beweging, slaap, roken, stress en alcohol. Een verpleegkundige bespreekt nadien de resultaten en geeft nuttige tips.”

“En dan is er nog de Multiscan-meting, een hightech visualisatie van verschillende parameters zoals de microcirculatie, wervelkolom, stress en vermoeidheid. Bij heel wat klanten leeft ook interesse in onze rookstopbegeleiding of onze opleidingen en tools rond slaap, bijvoorbeeld voor shiftwerkers.”

Inspireren en faciliteren

Katrien Meert (HR business partner): “Je kan vitaliteit niet extern promoten zonder er voor je eigen medewerkers werk van te maken. Onder het motto [email protected] bouwden we een intern programma uit. Elke medewerker kon de Vitality Scan invullen en kreeg een persoonlijk rapport. Als HR business partner kreeg ik een globaal rapport waarop we acties baseerden. We voelden veel interesse in challenges om te bewegen. Die koppelden we aan een goed doel. De deelnemers kregen ook tips rond gezond leven in hun mailbox.”

“We organiseren daarnaast inspiratiesessies rond thema’s als voeding of positieve mindset. Het is aan werkgevers om te inspireren en te faciliteren, maar elke medewerker is zelf eindverantwoordelijke voor de eigen gezondheid.”

“Om onze mensen te motiveren en successen in de kijker te zetten, reiken we elk jaar 50 awards uit. Die gaan naar medewerkers of teams die een zinvolle bijdrage leverden. Ook kan elke medewerker jaarlijks 2 'bravo's' uitdelen. Zowel de awards als de bravo’s leveren punten op die je kan inzetten voor een gezond feestje met de collega’s of voor bepaalde sportartikelen.”