Met welzijn als centraal thema kiest de provincie West-Vlaanderen niet voor losse initiatieven, maar voor een brede, gedragen aanpak. “We willen dat medewerkers hun job goed kunnen doen, zich goed voelen én kunnen groeien als mens”, zegt gedeputeerde Kelly Detavernier, bevoegd voor personeel.
De provincie West-Vlaanderen is sinds de start betrokken bij Baanbrekende Werkgever en herkent zich sterk in de filosofie erachter. “Het traject biedt ons een waardevolle leeromgeving, waar we onder meer inzichten delen met andere werkgevers”, vindt Detavernier.
Na eerdere initiatieven rond telewerk, duurzame mobiliteit en kantoorvernieuwing, koos de provincie als mensgerichte organisatie in 2025 bewust voor welzijn als centraal thema. “Welzijn is de voorbije jaren almaar belangrijker geworden. Collega’s die zich goed voelen, presteren beter en ervaren meer werkplezier”, benadrukt ze. “Met het zogenaamde IGLO-model bekijken we welzijn op vier niveaus – individu, team of groep, leidinggevende en organisatie – om zo een brede aanpak te verzekeren, niet enkel losse acties.”
Meten is weten, en een risicoanalyse rond psychosociale aspecten leverde inzichten op. “Eerst en vooral zagen we dat de resultaten sterk verschilden per dienst. Dat toont aan dat maatwerk nodig is”, verklaart Detavernier. “Daarnaast kwamen drie aandachtspunten naar voren: de interne communicatie en informatiedoorstroming, samenwerken en conflicthantering én de opvolging inzake welzijn per team in plaats van één uniforme aanpak.” Op basis van deze bevindingen werkt de provincie vier concrete ontwikkelacties uit, waaronder teamcoaching, leiderschapsontwikkeling en het opvolgen van welzijnsactieplannen.
Een vierde actie, en evenzeer een belangrijke, is de nieuwe Employee Value Proposition of EVP die de provincie uitwerkte, als duidelijke belofte aan huidige én toekomstige medewerkers. “Onze EVP beantwoordt de vraag:’ waarom zou ik bij de provincie willen werken?’ We stappen hierbij af van het beeld van een statische overheid. Onze organisatie is dynamisch en vernieuwend, en iedereen bouwt mee aan de toekomst van West-Vlaanderen.”
Wil je ook meebouwen aan de toekomst van West-Vlaanderen? Hier vind je alvast meer info
De EVP rust op vier pijlers: betekenis en doel, verbinding en gemeenschap, ontwikkeling en groei en een correcte compensatie. “De drie kernwaarden – samenwerken, ondernemen en trots – lopen er als een rode draad doorheen”, stelt ze. “Deze EVP vormt ook de basis voor ons nieuwe personeelsplan voor de komende vijf jaar.”
Vanaf januari lanceert de provincie namelijk haar nieuwe employer branding-campagne ‘Werk maken van West-Vlaanderen’. “Geen slogan, maar een inhoudelijke belofte”, zegt Detavernier. “We maken werk van de provincie, zowel intern als extern”, stelt ze. “Een mooie manier om te tonen dat welzijn en trots hand in hand gaan met zingeving en samenwerking. Want een grote bron van welzijn is het gevoel dat wat je doet, écht een verschil maakt.”
Zoek jij nog naar een omgeving waarin samenwerken, ondernemen en trots centraal staan? Maak mee het verschil, ontdek het hier.
Employeur pionnier est un réseau d’apprentissage d’organisations cherchant à se développer et à se positionner en tant qu’employeurs durables et centrés sur les personnes.
DEVENIR UN EMPLOYEUR PIONNIERPowered by