Small enough to care, big enough to deliver: het motto van Cheops

Terwijl IT-dienstverlener Cheops in vijf jaar tijd van 275 naar meer dan 500 medewerkers ging, blijft het bedrijf trouw aan zijn cultuur van persoonlijke ontwikkeling en nabijheid. Achter hun groei schuilt een sterke ondernemersmentaliteit en een duidelijke visie op leren en IT-loopbanen.

Cheops x Jobat
03 december 2025

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter
foto

“Cheops ondersteunt middelgrote en grote bedrijven met IT-as-a-service oplossingen op het vlak van Cloud, Workplace en Cybersecurity. ”, licht Kenny Cumps, service delivery lead bij Cheops, toe. “Wij zijn voor onze klanten een sparringpartner die hen ontzorgt, zodat zij zich kunnen focussen op hun kernactiviteiten. IT is ook alleen maar complexer geworden. Je hebt echt experts nodig op al die domeinen.”

De sterke groei vloeit voort uit een uitgesproken ondernemersmentaliteit. “Een typische Cheopsiaan is iemand die verantwoordelijkheid neemt en vooruit wil”, stelt Stoffel Bollu, HR-manager bij Cheops. “Ons credo is niet voor niets Let’s talk ambition.” Maar dat vraagt om een organisatiestructuur die die groei blijft ondersteunen. “We willen vermijden dat we te hiërarchisch worden,” zegt Stoffel. “Daarom zoeken we naar de juiste balans tussen autonomie en structuur. Het project Baanbrekende Werkgever hielp ons daarbij: het liet ons toe te reflecteren over leiderschap, mandaten en ownership binnen een groeiende organisatie.”

Cheops Academy en uitgetekende carrièrepaden

In de kennisintensieve IT-sector is opleiding cruciaal. “In IT geldt: wie niet leert, gaat achteruit,” vertelt HR Business Partner Krizia Bedeer. De Cheops Academy biedt in dit kader een combinatie van verplichte trainingen (zoals cybersecurity awareness), technische groepsopleidingen en individuele leertrajecten.

Een sterk punt zijn de uitgetekende loopbaanpaden of metromaps. “We tonen medewerkers duidelijk welke opleidingen leiden naar welke functies: van support engineer tot system administrator, tot zelfs projectmanager of leidinggevende,” zegt Krizia. “Naast hard skills besteden we ook veel aandacht aan soft skills zoals communicatie, leiderschap en klantgerichtheid.” Daarnaast beschikt elke medewerker over een LinkedIn Learning-account, waarmee zij zelf e-learnings kunnen volgen op eigen tempo. “Dat maakt leren continu en laagdrempelig,” zegt Stoffel. Zin om zelf impact te maken bij Cheops? Ontdek de vacatures!

Talent managers als spilfiguren

Een belangrijk verbindend element binnen Cheops zijn de talent managers, die fungeren als coach en klankbord voor medewerkers. “Zij helpen de medewerkers hun carrière uitstippelen, volgen opleidingen op en bespreken ambities,” legt Krizia uit. “Zo garanderen we dat elke collega iemand heeft die meedenkt over zijn of haar ontwikkeling.”

Verbondenheid en transparantie

Zowel bij klanten als medewerkers hecht Cheops veel belang aan nabijheid. Elk kwartaal organiseert hun CEO een CEO Connect-sessie, een informeel gesprek met een kleine groep medewerkers. “Alles mag gevraagd worden,” zegt Stoffel. “Het is een manier om transparant te blijven en verbondenheid te bewaren.” Ook naast het werk blijft die connectie sterk. Een intern eventteam organiseert door het jaar heen events, zoals quizzen, sportwedstrijden, afterworkcafés en zomerevents. “Veel initiatieven ontstaan vanuit medewerkers zelf — van de Cheops Cycling Club tot het padeltoernooi. “We geven teams graag de middelen om hun eigen ideeën uit te werken,” zegt Krizia Bedeer.

Onderscheiden als werkgever

In een krappe arbeidsmarkt voor IT-talent blijft het verschil maken als werkgever essentieel. “Wij zijn small enough to care, big enough to deliver,” besluit Stoffel. “We combineren de slagkracht van een volwassen organisatie met de betrokkenheid en openheid van een kleiner bedrijf. Dat maakt dat mensen zich bij ons gezien voelen, en tegelijk de kans krijgen om te groeien en impact te maken.”

Zin om zelf impact te maken bij Cheops? Ontdek de vacatures!