QbD Group gaat voor 30 dagen minder wagen

Medewerkers beter in hun vel doen voelen en zo energieker, productiever en loyaler voor de dag komen: een duidelijke missie waarmee de QbD Group een Baanbrekende Werkgever wil blijven. Om dat te bereiken zet QbD nauwgezet in op een duurzaam mobiliteitsbeleid en zet ze mee haar schouders onder de actie 30 dagen minder wagen.

MediaMixers
Slimmer en groener onderweg • 18 april 2023

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter
Van green shift naar modal shift

Als baanbrekende werkgever draagt QbD Group al jaren duurzaamheid hoog in het vaandel. Geen evidente opdracht voor een consultancy bureau waarbij mensen op de baan hebben onmisbaar is. Om hun ambitie als duurzame innovator concreet te maken zet QbD Group vol in op de elektrificatie van haar wagenpark. Een bewuste keuze volgens Elly De Bruyn (HR-director): “Door meteen over te schakelen naar volledig elektrische wagens en geen hybrides aan te bieden, slagen we meteen een stap over én hopen we in 2025 geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken”.

Maar ook de werknemer die bewust de wagen aan de kant laat staan, weet een graantje mee te pikken: met het mobiliteitsbudget kan elke werknemer zelf een budget investeren in een duurzame vorm van mobiliteit naar keuze. “Waar de wagen wegdenken voorheen voor ons ondenkbaar was, kunnen we sinds de corona-pandemie blijvend actief inzetten op een duurzaam kilometerbeleid en remote werken”, vertelt Elly.

Naast het promoten van het mobiliteitsbudget, het stimuleren van openbaar vervoer en het aanbieden van fietsleasing gaat QbD Group ook ver in het cultiveren van multimodaliteit (de combinatie van openbaar vervoer met actieve vervoersmodi). Acties zoals 30 dagen minder wagen zijn daarvoor een handige hefboom.

30 dagen minder wagen = meer dan duurzame mobiliteit

De actie 30 dagen minder wagen van Netwerk Duurzame Mobiliteit stimuleert mensen om gewoonten te doorbreken en zich duurzamer te verplaatsen. Iedereen die zich inschrijft ontvangt doorheen de maand juni mooie kortingen en handige tips om de auto aan de kant te laten staan.

Voor QbD Group is de actie 30 dagen minder wagen ook een middel om de verbondenheid tussen de collega’s aan te scherpen. Zo zullen er enkele sportieve groepschallenges opgezet worden die inspelen op de aanwezige competitiegeest op kantoor. “Fietsers, wandelaars en carpoolers worden resoluut beloond met een wekelijks ontbijt op bureau, waar we meteen de huidige standen van de Strava-challenges kunnen overlopen”, aldus Hannah Dreesen (HR Business Partner).

Actieve vervoersmodi dragen bovendien bij aan de gezondheid van de medewerkers. ”Door zelf wekelijks met de fiets naar het werk te komen, zie ik de effecten niet alleen bij mezelf, maar vooral bij collega’s. Gezonde en gemotiveerde collega’s zorgen niet alleen voor meer engagement en productiviteit, ze zijn zichtbaar tevreden en halen duidelijk plezier uit hun job, je zou bijna gek zijn er zelf niet op in te zetten”, weet Hannah. Het bewijs dat de zorg voor klanten doortrekken naar werknemers, loont.

QbD Group ziet de uitdaging om 30 dagen minder voor de wagen te kiezen dan ook ruimer. “Het lijkt ons de uitgelezen kans om naast ons dagdagelijks beleid nog dieper na te denken over vervoer van, naar en tijdens het werk, zeker op lange termijn”, oppert Elly.

Schrijf je als organisatie hier in voor de actie 30 dagen minder wagen