Van fluïde werken tot cultuur: zo word je een aantrekkelijke werkgever

Wat maakt een Baanbrekende werkgever aantrekkelijk in de ogen van (nieuw) talent? Na onderzoek bij werkgevers en werknemers heeft SD Worx 7 puzzelstukken gedefinieerd die samen voor The Perfect Match kunnen zorgen. Tamara Troucheau (legal managing consultant) en Katleen Jacobs (business manager HR advisory) lichten toe hoe ze ertoe kunnen bijdragen dat je als werkgever het juiste talent kan aantrekken, motiveren en behouden.

Matthias Van Milders
Slimmer en groener onderweg • 05 november 2022

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

“Minder dan 4 op 10 Belgische werknemers vindt dat de werkgever voldoende werkt aan employee wellbeing. Dat blijkt uit een onderzoek van SD Worx. De uitdaging voor werkgevers ligt dus zeker en vast ook in de mentale gezondheid en het werkgeluk. Die elementen kunnen een invloed hebben op productiviteit en verzuim.”

“Voor de helft van de werknemers is een motiverend loon- en rewardbeleid een bepalende factor. Je kan dat financieel welzijn noemen. Maar vaak zijn ze zich niet bewust van elementen zoals vakantie, verzekeringen en wellbeing. Als bedrijf moet je daarover voldoende communiceren en met een individuele aanpak inspelen op ieders behoeften.”

Principes in praktijk brengen

Fluïde werken is meer dan plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Het gaat ook over zaken als een freelance statuut, de vierdagenweek of glijdende uren. Zo wordt fluïde werken ook bereikbaar voor mensen die niet op kantoor werken. Denk maar aan arbeiders die hun werkuren presteren in 3 dagen van 12 uren.” “Meer dan 4 op 10 werknemers voelt geen echte culturele fit met de organisatie. Toch is cultuur cruciaal om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Kandidaten hechten er steeds meer belang aan, ze kijken naar het waarom van een organisatie. Als werkgever moet je je principes ook in de praktijk brengen, bijvoorbeeld rond duurzaamheid, diversiteit of integriteit.”

Individuele aanpak

“Werknemers willen verder ontwikkelen en doorgroeien. Als bedrijf moet je inzetten op talent management. Hire for attitude, mensen zelf opleiden en omscholen. Ook hier is individualisering belangrijk. Bespreek geregeld waar het bedrijf én de medewerkers naartoe willen. In de context van de war for talent geldt trouwens: opleiden is het nieuwe rekruteren. Ga je effectief rekruteren, maak dan niet alleen bekend wie je zoekt. Vertel ook iets over de werkomgeving.”

“De individuele aanpak zorgt voor administratie. Daarom is mensgerichte digitalisering een mooie oplossing. Ook voor medewerkers is dat positief. Zo kan een tijdsregistratiesysteem een hartslagmonitor zijn om de workload van werknemers op te volgen.”

“The war for talent is over and talent has won. Dat is de context van vandaag. Via The Perfect Match heb je als werkgever de troeven in de hand om aantrekkelijker te zijn en om talenten aan te trekken en te behouden.”

The Perfect Match in de praktijk: case rond mobiliteit

“Een van onze klanten wilde doorgroeien tot een organisatie van morgen op vlak van mobiliteit. Daarom bracht SD Worx eerst in kaart wat het bedrijf nu al doet op vlak van mobiliteit en flexibiliteit. Daarna verzamelden we relevante gegevens zoals de woonplaatsen van de medewerkers en het aantal dagen dat mensen op kantoor of van thuis uit werken. Maar we peilden ook naar wat leefde op de werkvloer, de input van werknemers is immers ook van groot belang. Ten slotte suggereerden we enkele mogelijke concrete pistes. Op basis daarvan konden werkgever en werknemers samen de richting voor de toekomst bepalen.”

“Zo’n beleid gaat verder dan alleen duurzame mobiliteit. Ook minder onderweg zijn en het mensgerichte aspect spelen een rol. Een voorbeeld? Een bedrijf kan het voor werknemers aantrekkelijker en behapbaar maken om via een tool hun individuele mobiliteitspakket samen te stellen. De filosofie van het bedrijf wordt zo vertaald in de praktijk. Dat is een bevestiging van wat het bedrijf verkondigt en het is een goede employee experience.