Mediahuis trekt resoluut groene kaart

Verplaatsingen vermijden, en als ze toch gebeuren, verduurzamen en vergroenen. Mediahuis zet als Baanbrekende Werkgever meer dan ooit in op duurzame mobiliteit. Hybride werken en een mobiliteitsoplossing op maat zijn daarbij belangrijke pijlers.

Dries Van Damme/Bureau44
Slimmer en groener onderweg • 04 november 2022

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

Mediahuis bereikt een heel breed publiek, met merken als het Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, Radio Nostalgie, TV Limburg en ATV…

Drie pijlers

Als Baanbrekende Werkgever zet Mediahuis duurzame mobiliteit centraal. “Onze mobiliteitsvisie is helder: verplaatsingen vermijden, verduurzamen en vergroenen”, zegt fleet manager Sandra Eemans. Een aangepast wagenpark is het logische gevolg. “Vanaf 2025 zal bijna elke bedrijfswagen volledig elektrisch zijn. We financieren de laadpaal thuis tot een vast bedrag en betalen de energiekosten voor het thuisladen terug. Stroohm, onze partner in de switch naar elektrische mobiliteit, zorgt voor de passende begeleiding.”

Mobiliteitsoplossing op maat

De medewerkers van Mediahuis krijgen een mobiliteitsoplossing op maat. “In vogelvlucht woon ik acht kilometer van het werk”, zegt Sarah Faict. “En toch deed ik er vaak 45 minuten over met de wagen. Daarom koos ik ervoor om mijn bedrijfswagen in te leveren en gebruik te maken van mijn mobiliteitsbudget. Ik neem vaker de fiets of het openbaar vervoer. Het heeft mijn levenskwaliteit verbeterd.”

Intussen beslisten al 21 medewerkers om hun bedrijfswagen in te leveren. 80 collega’s kozen voor een wagen uit een lagere categorie en investeren het resterende bedrag in hun mobiliteitsbudget. Om de verplaatsingen met het openbaar vervoer of andere vervoersmodi te vergemakkelijken, werkt Mediahuis met de mobiliteitsapp Olympus.

Via het flexplan

“Het flexplan van Mediahuis is een alternatief verloningssysteem dat de mogelijkheid biedt om een gedeelte van je salaris zelf samen te stellen”, legt Sandra uit. “Beter inspelen op je individuele behoeften, dat is de bedoeling. Intussen hebben al 200 medewerkers geïnvesteerd in een leasefiets. Daar zijn we best fier op!”

Afstandswerk laat dan weer toe verplaatsingen te vermijden. “Dat gebeurt altijd in samenspraak met de leidinggevende”, zegt Sandra. “De mate waarin afstandswerk mogelijk is, verschilt per functie en afdeling.” Elke afstandswerker krijgt een scherm, muis en toetsenbord en kan via het flexplan aan heel voordelige prijzen extra bureaumateriaal kopen. Daar bovenop komt een thuiswerkvergoeding van 5 euro per dag. “Mensgericht hybride werken staat bij ons centraal”, klinkt het nog. Het maakt van Mediahuis overduidelijk een Baanbrekende Werkgever.